poniedziałek, 20 listopada 2017

Niezmienny smak od 1960 roku, czyli wielkoformatowa reklama Brok(a)

Od pewnego czasu marka piwa Brok, której właścicielem jest spółka Van Pur SA reklamuje się w Koszalinie tego typu plakatami wielkoformatowymi:



(O odwróconej wersji plakatu pisałem tu: https://tylkooreklamie.blogspot.com/2017/11/odwrocone-reklamy.html).














Na pierwszym planie widzimy stojące na stoliku butelki piwa Sambor i Martin. W tle wiszący na ścianie z czerwonej cegły obraz z grafiką budynku starego browaru (grafika ta – jak przekazał mi Pan Krzysztof Urbanowicz, znawca i pasjonat koszalińskiej historii – pochodzi z papieru firmowego browaru).

Na górze kreacji znajduje się napis: NIEZMIENNY SMAK OD 1960 ROKU. Nieco niżej zamieszczono wektorowe logo Brok(a) oraz, na jego poziomie, tekst: SYMBOL REGIONU WARZONE W KOSZALINIE. Napisy oraz logotyp zostały zapisane wersalikami.

Widać zatem, że osoby odpowiedzialne za markę budują jej wizerunek w oparciu o trwałość (niezmienność) smaku i regionalność. Coś, co obecnie, w dobie pewnej mody na tradycję i lokalność jest całkiem sensowną strategią. 

I generalnie nie pisałbym o tej kreacji, gdyby nie dwie kwestie. Takie, które przy pobieżnym, charakterystycznym dla odbioru reklamy oglądzie (tor peryferyjny) nie rzucają się być może w oczy. W momencie jednak przetwarzania komunikatu na nieco głębszym poziomie (tor centralny) budzą pewne zdziwienie.

Po pierwsze chodzi o umieszczenie na plakacie butelek dwóch marek, które na rynek weszły dopiero po okresie transformacji w Polsce – Sambora i Martina. I które w chwili pojawienia się na sklepowych półkach pozycjonowane były jako browarnicza nowość.

Ich ulokowanie w komunikacie zapewniającym o 57-letniej tradycji niezmiennego smaku można zatem uznać za mocno kontrowersyjne. I chyba za nie do końca zgodne z prawdą.

Druga, mocno powiązana z pierwszą kwestia to w ogóle przywołanie w reklamie lat 60. XX wieku. Czasów, w których Koszalińskie Zakłady Piwowarsko-Słodownicze nie słynęły z wysokiej jakości swoich wyrobów. Wręcz przeciwnie.

Może zatem lepiej byłoby poprzestać na haśle: NIEZMIENNY SMAK + SYMBOL REGIONU WARZONE W KOSZALINIE? (Ewentualnie: TRADYCJA OD 1874 ROKU + SYMBOL REGIONU WARZONE W KOSZALINIE). 
Zapisów, do których nikt nie mógłby mieć żadnych zastrzeżeń.

(Podziękowania dla red. Andrzeja Mielcarka i red. Piotra Pawłowskiego za pomoc w ustaleniu dat wejść marek Broka na rynek).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.