Od kilku lat Caritas Diecezji
Koszalińsko-Kołobrzeskiej i Polskie Radio Koszalin organizują w okresie
świątecznym akcję nakierowaną na pomoc dzieciom z niezamożnych rodzin oraz dzieciom
chorym.
Nosi ona nazwę Pusta choinka.
W Koszalinie akcja odbywa się w Centrum
Handlowym Atrium. W nim na jeden dzień staje choinka, na której zawieszone są
ozdoby z informacją o imieniu, wieku i potrzebie danego dziecka. Każdy, kto
wówczas odwiedzi centrum może taką ozdobę zdjąć i poprzez zakup wskazanego daru
spełnić czyjeś marzenie (http://www.gk24.pl/wiadomosci/koszalin/art/4638633,pusta-choinka-w-koszalinie-akcja-w-ch-atrium-trwa-wideo,id,t.html,
18.11.2017).
W tym roku Pusta choinka odbędzie się 9 grudnia. Reklamowana jest tym
plakatem:
Plakat utrzymany jest w stonowanej
kolorystyce niebiesko-zielono-białej z elementami czerwieni. Na górze mamy
informacje o miejscu, dniu i godzinach wydarzenia (informacja o miejscu sprowadzona
została do wyeksponowania logotypu Atrium).
Poniżej zamieszono nazwę akcji oraz
jej graficzną reprezentację – choinkę z czerwonym serduszkiem zawieszonym na
jednej z gałęzi. Obok serduszka ulokowano wezwanie do działania Możesz pomóc! Na dole zaś znalazły się logotypy
organizatorów.
Przyglądając się temu komunikatowi
cały czas nurtuje mnie pytanie, czy sama akcja nie powinna nosić innej, bardziej
afirmatywnej nazwy, na przykład Pełna choinka? Ostatecznie to jest jej właściwy cel –
uczynienie świątecznej choinki (często zresztą symbolicznej) pełną darów.
Użycie przymiotnika pusta choć pewnie wywiera wpływ poprzez
wskazanie braku i możliwości jego wypełnienia, to jednak ma pewną wadę.
U
części ludzi może powodować dyskomfort, który zamiast do pomagania (postawa
pozytywna), skłoni ich do unikania udziału w projekcie (postawa negatywna).
Reakcji stojącej w sprzeczności do tej oczekiwanej przez organizatorów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.