sobota, 18 listopada 2017

Pełna choinka?

Od kilku lat Caritas Diecezji Koszalińsko-Kołobrzeskiej i Polskie Radio Koszalin organizują w okresie świątecznym akcję nakierowaną na pomoc dzieciom z niezamożnych rodzin oraz dzieciom chorym.
Nosi ona nazwę Pusta choinka.

W Koszalinie akcja odbywa się w Centrum Handlowym Atrium. W nim na jeden dzień staje choinka, na której zawieszone są ozdoby z informacją o imieniu, wieku i potrzebie danego dziecka. Każdy, kto wówczas odwiedzi centrum może taką ozdobę zdjąć i poprzez zakup wskazanego daru spełnić czyjeś marzenie (http://www.gk24.pl/wiadomosci/koszalin/art/4638633,pusta-choinka-w-koszalinie-akcja-w-ch-atrium-trwa-wideo,id,t.html, 18.11.2017).


W tym roku Pusta choinka odbędzie się 9 grudnia. Reklamowana jest tym plakatem:



Plakat utrzymany jest w stonowanej kolorystyce niebiesko-zielono-białej z elementami czerwieni. Na górze mamy informacje o miejscu, dniu i godzinach wydarzenia (informacja o miejscu sprowadzona została do wyeksponowania logotypu Atrium).

Poniżej zamieszono nazwę akcji oraz jej graficzną reprezentację – choinkę z czerwonym serduszkiem zawieszonym na jednej z gałęzi. Obok serduszka ulokowano wezwanie do działania Możesz pomóc! Na dole zaś znalazły się logotypy organizatorów. 

Przyglądając się temu komunikatowi cały czas nurtuje mnie pytanie, czy sama akcja nie powinna nosić innej, bardziej afirmatywnej nazwy, na przykład Pełna choinka?  Ostatecznie to jest jej właściwy cel – uczynienie świątecznej choinki (często zresztą symbolicznej) pełną darów.

Użycie przymiotnika pusta choć pewnie wywiera wpływ poprzez wskazanie braku i możliwości jego wypełnienia, to jednak ma pewną wadę. 

U części ludzi może powodować dyskomfort, który zamiast do pomagania (postawa pozytywna), skłoni ich do unikania udziału w projekcie (postawa negatywna).
Reakcji stojącej w sprzeczności do tej oczekiwanej przez organizatorów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.